Tamil for goddag

- Tamil for goddag


Bloggen er tænkt som mit bindeled i mellem Danmark og Indien.
Planer er, at jeg vil forsøge at skrive om mine oplevelser, tanker og erfaringer på min 6 måneder lange rejse til Indien, så de der kunne have lyst til at følge med, får et lille indblik i, hvad der sker hos mig.
Jeg glæder mig til at dele min oplevelser med jer!
Pas på Danmark for mig :)

søndag den 27. oktober 2013


Så gik der en uge mere

Det er blevet tid til endnu en opdatering, og den her gang er jeg nødt til at skrive lidt mere end hvad jeg har gjort de sidste gang. Der sker så meget - selvom det samtidig er hverdag. Selvom det aldrig bliver rigtig hverdag, fordi der er evige forandringer i dagenes program. Og faktisk er jeg begyndt at holde af den flydende udskiftning i programpunkterne for dagen - det giver sådan en afslappet stemning.

I torsdags var vi på besøg hos en af vores kollegaer fra Play School. Det var en rigtig hyggelig dag, hvor vi fik lov til at være længere tid hjemme hos en af de indere vi snakker meget med, det var fedt! Vi fik spillet et indisk spil der i høj grad minder om bob, dog har man ikke nogen kølle, men man skal bruge fingerne. Så fik vi lavet en hennategning i hånden - det får I lige et billede med på vejen af, og så fik vi serveret sindssygt meget mad! - Det er meget uhøfligt ikke at spise op, men jeg spiste simpelthen til jeg blev helt grøn i hovedet, og alligevel fik jeg ikke spist alt, fordi Jananis mor var rigtig ivrig efter at fylde min tallerken igen - og jeg fik faktisk en lille reprimande for det, men jeg gjorde hvad jeg kunne. Vi fik siddet en masse på gulvet og forsøgte at spise så pænt vi kunne med fingrene. Det var virkelig rart at se et hjem der er i "middelklassen" et sted for indtil videre har vi kun besøgt de meget små hjem med få midler og det har været utrolig spændende - men noget helt andet. Der var en meget afslappet stemning og gennem Janani fik vi snakket med hendes mor også. Det hendes mor synes var mest vigtigt var vores familieforhold, vores forældres arbejde og uddannelse. Det er meget vigtigt hernede, men det er det selvfølgelig også derhjemme, men det er meget udtalt her.

Ugens andet store højdepunkt var i går hvor vi hold "Sports and games day" med børnene i Lektiecafeen. Vi fik lov til at låne YMCAs sportsplads hvor vi fik leget, spillet Høvdingebold og brændt noget krudt af - og det var lige hvad der var brug for. Jeg havde en lille udfordring i af forklare de forskellige lege jeg ville sætte i gang - men meget kan klares med tegnsprog, løben omkring og fagter - og så en lærer, der måske forstår hvad man siger, til at forklarer. Det var virkelig en fest at lade børnene lege alt hvad de kunne og det var fedt de gik så meget op i det. Det får i selvfølgelig også lige nogen billeder af.
Ellers er det meste af samfundet, inklusiv børnene i Lektiecafeen, travlt beskæftiget med at gøre klar til en af de største hindufestivaller der er på lørdag - nemlig deres lysfest Divali. Det skal fejres med massere er fyrværkeri, nyt tøj og god mad - så der glæder jeg mig til.

Fun fact: Der er meget forskel på om man er udlænding eller indere på rigtig mange punkter - også i forhold til priser. Skal man for eksempel ind og se vores flotte tempel så koster det 5 gange så meget hvis man er udlænding i forhold til hvis man er inder. Forskelsbehandling er en del af hverdagen hernede - både på godt og ondt.

Børnene fik bånd så de kunne se hvem de var på hold med.


Vi lavede et lille diplom til dem - stolte var de.


Om vinderen er...

Den samlede gruppe af lørdagens legebørn.


Også Pernille og Jeba synes Høvdingebold var spændende


Sådan blev resultatet af en halv times arbejde på min hånd. 
Sådan så det ud mens projektet var i gang.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar