Tamil for goddag

- Tamil for goddag


Bloggen er tænkt som mit bindeled i mellem Danmark og Indien.
Planer er, at jeg vil forsøge at skrive om mine oplevelser, tanker og erfaringer på min 6 måneder lange rejse til Indien, så de der kunne have lyst til at følge med, får et lille indblik i, hvad der sker hos mig.
Jeg glæder mig til at dele min oplevelser med jer!
Pas på Danmark for mig :)

torsdag den 12. december 2013

Bryllup, Christmas Tata og Gangnam Style

December betyder at vi har rigtig mange arrangementer vi skal til - både fordi YMCA jo er en kristen organisation og derfor holder alle de forskellige projekter deres eget julearrangement, det er så hyggeligt at se både børnene på døveskolen som jeg snakkede om sidste gang, børnene på hadicapskolen også "mine egne" børn i både Lektiecafeen og i Play schoolen have det sjovt med at lærer danse, sange og få julens budskab. Der er jo mange af børnene der ikke ved hvad julen handler om. Jeg er blandt andet ved at lærer 16 drenge at danse Gangnam Style - hvis det er muligt uploader jeg en video. Til de her arrangementer er julemanden fast inventar, men det er ikke så nemt at få børnene til at forstå hvem julemanden er så her hedder han bare Christmas Tata - Julebedstefar.
Men det er ikke ligefrem det eneste jeg laver for tiden. Vi har nemlig brugt de sidste to dage på at tage til hindubryllup. Vi kom den første dag om morgenen til forlovelsesfest og frokost - jeg er dybt importeret over den måde inder bare invitere på og er super gæstfri, det har jeg tænkt mig at tage til mig når jeg engang kommer hjem. Det er vildt svært at forklare forlovelsen, og brylluppet for den sags skyld, men det er meget meget anderledes end et kristen bryllup - men en ting var det samme, man kan få lov til at kast med ris for at give held og lykke - de har jo så mange ris her :) Men efter vi så havde fået frokost tog vi hjem for at komme til reception med kæmpe udendørsbuffet, igen, jeg var målløs må jeg sige. Og så var det vildt fedt at komme til et arrangement hvor man rent faktisk kendte forskellige familier man kunne snakke med, så er man ikke bare en hvid pige der rende forvildet rundt i en saree hun har foldet efter bedste evne, nej der var vildt god stemning og  det var skønt at kunne snakke med forskellige søde familier.
Dagen efter forlovelsen kom så brylluppet som foregik om morgenen med efterfølgende morgenmad og så var der også frokost - men vi havde lige et julearrangement på tyskernes handicapskole vi skulle nå imellem de to ting.
Vi er også med i YMCAs julekor, så vi har øvet en gang om ugen de sidste næsten to måneder og nu har vi så holdt den første "koncert" i kirken og skal af sted til den næste i morgen - det er en hel anden side af Indien.
Generelt får jeg set lidt at hvert her. Man skal lige have hovedet med når man tager fra en godt stillet families bryllupsfest og ud til Muttupathi hvor børnene ikke har de samme resurser. Og det samme når man lever i et land hvor de fleste er hinduer, men hvor der nærmest er et kristent samfund i samfundet - det er virkelig spændende!
Dagens fact må være noget så enkelt som at vi har fået regn i dag - ikke bare tøseregn eller mellemregn, men rigtig voldsom regn, med torden der gør himlen helt lilla. Inderne er superglade, der er godt for landt, men det er lidt spændende at se hvordan vejene har det i morgen når nu kloakerne ikke er så gode.
Til forlovelsesfest

indgangen til brylluppet - det var så flot

Så mange mennesker var der.

Det her var nogen af de råvare der blev brugt!

Den her uge har der også været tid til indkøb af julepynt, inderne kan godt lide glimmer!

Bryllup på storskærm - det har jeg ikke prøvet før

Mere bryllup - de to søde kvinder var vi hjemme at besøge til Diwali

Det var ikke let at få gode billeder af dem det hele handlede om - men her er et ærligt forsøg

Der blev også kastet med ris

Julebutikken sparede ikke på glimmer

En af de hinduistiske guder - Ganesh 

Der var også livemusik! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar